loading...

کارتن سازی ، جعبه سازی ، چاپ و بسته بندی

بازدید : 45
چهارشنبه 15 شهريور 1402 زمان : 12:46

فلوت کارتن در کارخانه کارتن سازی یک اصل جدانشدنی در تولید کارتنهای لایه دار است. از زمان خلق کارتن تا به امروز ترکیب های مختلفی تغییر و یا کامل حذف شده اند اما در فلوت کارتن سارختار کاملا حذف شده و تنها به استقامت و انعطاف پذبری آن افزوده شده است.

فلوت کارتن و تاریخ پیدایش آن

فلوتی که امروز بین لایه های سازنده یک ورق کارتنی می بینید شکل اولیه ی آن در انگلستان سال 1856 در کلاه های مردان انگلیسی برای دوام بیشتر برای حالت کشیده آن استفاده می شد سپس سال 1871 آلبرت ال جونز Albert L. Jones در آمریکا برای اولین بار از مقوای راه راه یا همان فلوت بعنوان بسته بندی و یک محافظ استفاده کرد.

آنها را بعنوان یک پوشش محافظتی به دور ظروف شیشه ای مربوط به چراغ های نفتی می‌پیچید زیرا بهتر از پارچه عمل می کرد و از نظر بهداشتی، آلودگی کمتری به خود می گرفت. الیورلانگ Oliver Long یک آمریکایی دیگر سه سال بعد با افزودن آستر یا لایه های دیگر به این نوع مقوا یک ترکیب مقاوم تری ابداع کرد که به صورت ورق های فلوتی امروزه می باشد.

زمانی‌که ما از کارتن یا مقوا صحبت می کنیم به جزئیات ساختاری آن هم باید توجه کنیم، قبل از شروع صحبت‌مان یک سوال از شما دارم، آیا می دانید کلمه ی فلوت فقط متعلق به یک ساز موسیقی نیست؟ بلکه میتواند یک ورق مقوایی بعنوان بخشی مهم در ساختار یک کارتن باشد. فلوت یکی از لایه های میانی ورق کارتن است، که به صورت چین دار یا موج دار دیده می شوند، به این موجها کنگره هم می گویند.

نام های دیگر آن مقوای راه راه یا Corrugation ، فلوت Flute و کاغذ کنگره دار نیز می باشد. این نوع مقوا برحسب ضخامت و تعداد کنگره در یک اندازه گیری مشخص دسته بندی میشوند. هزاران سال است که معماران می دانند قوسها و انحنا، بهترین راه برای استفاده از فضای خالی و ایجاد مقاومت است. این مسئله در صنعت کارتن سازی هم مانند معماری یک ساختمان است وقتی یک حالت موجدار بین دو سطح صاف قرار می گیرد باعث استحکام و انعطاف پذیری بالا میگردد.

همان طور که در عکس ابتدای مقاله می بینید این نوع مقوای شیاردار فقط بین دو سطح صاف (لاینر) کارتن سه لایه کارایی ندارد، می تواند به صورت سیگل فیس (کارتن 2 لایه) هم مورد استفاده قرار گیرد، اصطلاح سینگل فیس به زمانی گفته می شود که دو مقوا یکی مسطح و دیگری شیاردار یا فلوت بهم چسبیده باشند در اینجا شما یک کارتن دولایه دارید که هرطرف آن ظاهری متفاوت دارد. نا گفته نباشد به مقوا هایی که در تولید کارتن لایه دار استفاده میشود کاغذ هم گفته میشود همانند اشاره در تصویر شروع نوشته در بالا.

انواع فلوت کارتن

انواع فلوت کارتن در کارتن سازی

فلوت در اندازه های مختلفی وجود دارد که به آنها پروفیل فلوت یا گامهای فلوت می گویند، A بزرگترین فلوت و F کوچکترین (میکروفلوت) که بر حسب ضخیم یا نازک بودنشان دسته بندی شده اند، اصولاً آنها اینگونه صدا زده می شوند A – B – C– E & F .
  • فلوت A
فلوت اصلی با ضخامتی بالا و اندازه ی بزرگ که در صنعت کارتن سازی به ندرت تولید می شود. تعداد کنگره های آن درهرمتر 105-125 و به دلیل حالت به اصطلاح بالشتی که دارد از آن برای ظروف شکننده و حساس استفاده می کنند و به صورت یک ضربه گیر عمل می کند.
  • فلوت B
این نوع فلوت ضخامت پایین تری به نسبت A دارد تعداد کنگره 125-150 درهر متر است و وقتی با نوع C در ساختار کارتن 5 لایه استفاده میشود بعنوان یک بسته بندی محکم برای اجسام سنگین می ت.ان از آن استفاده کرد.
مناسب برای بسته بندی مواد غذایی به خصوص بعنوان یک پوشش نگهدارنده در بسته بندی بیسکویت ها، بسته بندی خرده فروشی ها. همچنین در صنعت مرغداری بعنوان یک عایق و کف پوش مناسب استفاده میشود این نوع فلوت را بعد چسباندن به یک لاینر به صورت یک رول کارتن سینگل فیس تولید کرده و به دست مرغدار می رسانند و به اصطلاح رول بستر مرغداری می نامند. زیرا فلوت موجب گشته تا هوا داخل آنها گردش داشته و هنگام تماس پای مرغ با سطح ورق دمای هوا مطابق فصل مربوطه یعنی در گرما هنگام تهویه کف مرغداری خنک می شود در سرما، گرم می شود تا سلامت مرغ به خطر نیفتد.
  • فلوت C
ارتفاع قوسی کمتری نسبت به A دارد و تعداد موج هایش 120-145 در متر است. وقتی ارتفاع قوسی کم و تعداد ‌کنگره بالا باشد به این معناست که سطح بیشتری با آستر یا روکش هنگام چند لایه شدن برای کارتن شدن در تماس است و در نتیجه چاپ، تولید و برش با کیفیتی خواهند داشت که باعث بوجود آمدن سطحی صاف و مستحکم می شوند تا جایی که قدرت تحمل 12 کیلو هم در بحث کارتن سازی و بسته بندی را دارند.
  • فلوت E
محبوبترین نوع فلوت در جعبه های لمینتی می باشد دندانه های آن 290-320 در متر و مناسب برای جعبه های لوازم آرایشی، دارویی و جعبه پیتزا بعنوان فلوت زیر پیتزایی است. همچنین این نوع فلوت بیشتر در کارتنهای 5 لایه استفاده میشود.
  • فلوت F
ضخامت آن تقریباً نصف E می باشد و تعداد دندانه 420 در 100 سانتیمتر است که مانند نوع A تولید و استفاده از آن کم می باشد و از ویژگی انعطاف پذیری برخوردار است تا حدی که به صورت یک مقوا خیلی نرم آنرا می‌شناسند.

ضخامت انوع فلوت بر حسب میلی متر

4.8 - 4.5 "3/16 A
3.2 - 2.1 "1/8 B
4 3.5 "5/32 C
1.6 - 1.1 "1/16 E
0.8 "1/32 F

تفاوت میان فلوت B و E

  • مقوای موجدار نوع B
1. اندازه قوس ها بزرگتراز E و تعداد دندانه در هر متر کمتر
2. ضخامت بالا و مقاوم (دوبرابر ضخامت E )
3. مناسب برای بسته بندی های سنگین
4. وقتی با فلوت C در لایه های کارتن مورد استفاده قرار می گیرد به یک کارتن 5 لایه پرمصرف در صنعت کارتن سازی تبدیل می شود
  • مقوای موجدار نوع E
1. سطحی بسیار صاف به دلیل انحنای کمتر و کنگره های بیشتر
2. به راحتی تا می شوند و به سرعت دچار اعوجاج(خمیدگی) میشود
3. ساخت کارتن های کوچک و مناسب برای ظروف آزمایشگاهی، بسته بندی محصولات کنسروی با ظرف شیشه ای و ...
4. ظرافت در حین رعایت استحکام برای ظروف کوچک و شکننده
در آخر
فلوت های موجود در بسته بندی کارتنی که در شرکت های جعبه سازی پر کاربرد است، مسئول اجرای بسته بندی های متنوع و پرکاربردند وجود آنها در لایه های کارتن موضوع بسیار مهمی است و سازگار بودنشان با محیط زیست به ثبات حضورشان در جای جای زندگی انسان کمک می کند. ما درک می کنیم که نیازهای بسته بندی هر مشتری متفاوت است و تمامی صنایع بسته بندی متعهد به ارائه راه حل های کارآمد و سریع برای کسب و کار شما است.

سوالات متداول فلوت کارتن

1. برای بسته بندی های کارتنی کوچک کدام نوع فلوت مناسب است؟
فلوت نوع e برای لایه بندی این نوع کارتن ها انتخاب خوبی ست، هم چنین اگر مطمئن نسیتید که کدام فلوت را برای طراحی و تولید بسته بندی خود نیاز دارید می توانید با مشاورین و پشتیبان های کارخانه های تولید کارتن در ارتباط باشید و مشاوره کافی را دریافت کنید.
2. کدام نوع فلوت مناسب برای تحمل وزن های بالا می باشد؟
فلوت c قدرت تحمل وزنی تا 12 کیلوگرم را دارد و مناسب ببرای اجسام سنگین می باشد.
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 24
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 56
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 607
  • بازدید کلی : 9827
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه